היום לפני 12 שנים: רצח משפחת פוגל הי"ד; דורשים נקמה

מאיר הוכמן
4 Min Read

ו' אדר ה'תשפ"ג 15:52

בני משפחת פוגל הי"ד שנרצחו

היום לפני 12 שנים בליל שבת אירע הפיגוע המזוויע של רצח משפחת פוגל הי"ד בליל שבת ביישוב איתמר

המחבלים הגיעו לאיתמר בשעה 20:30 בערך ודילגו מעל גדר היישוב. בדומה ליישובים רבים ביהודה ושומרון, האחריות על אבטחת היישוב איתמר בעת שגרה מוטלת על חברת אבטחה פרטית במימון משרד הביטחון. על פי התחקיר הראשוני שערך צה"ל, הגדר המקיפה את היישוב פעלה באופן תקין וחדירת המחבלים אכן הפעילה התרעה, אך הסייר התורן שיצא למקום לא זיהה דבר ועל כן הסיק שמדובר בהתרעת שווא ולא נקט בפעולות נוספות. מצלמות התצפית, הפועלות באופן חלקי ביישוב, לא כיסו את האזור שממנו חדרו המחבלים.

במשך כשעה וחצי המחבלים הסתובבו ביישוב כדי לאתר יעדים לתקיפה. הם פרצו תחילה לבית אחת המשפחות ביישוב, אבל כשראו שהבית ריק מתושבים, לקחו רובה סער מסוג M16 מקוצרקליעים ואפוד שמצאו בבית. הם יצאו והמתינו ליד בית משפחת פוגל, שבו התנהלה מסיבת עונג שבת מרובת משתתפים. לאחר שהמסיבה הסתיימה והם שיערו שבני המשפחה ישנים, מה שהיה נכון, נכנסו המחבלים לבית דרך הדלת שלא הייתה נעולה. אמג'ד רצח בדקירות סכין רבות את יואב, בן 10, ושניהם יחד רצחו את אלעד, בן 4, בדקירות ובחניקה. לאחר מכן פנו לחדר ההורים, ובו נאבק אמג'ד באב אהוד, וגבר עליו באמצעות דקירות רבות בצווארו ובעורפו. גם האם רות ניסתה להיאבק, אך היא נדקרה ונרצחה. לאחר שיצאו הרוצחים חזר אמג'ד לבית כדי לחפש נשק, וכששמע שם את בכייהּ של התינוקת הדס, בת שלושה חודשים, רצח גם אותה בדקירה חזקה בראשה. המחבלים לא הבחינו בשני ילדים נוספים, ישי בן השנתיים שישן בחדר אחר, ואחיו רועי בן ה-8 שישן בסלון, ולא פגעו בהם. לאחר מכן נעלו המחבלים את דלת הבית מבפנים, יצאו דרך החלון ונמלטו מהמקום, דרך אותה נקודה בגדר.

לאחר חצות חזרה הביתה תמר בת ה-12, הבת הבכורה, שהייתה בזמן הפיגוע בפעילות של בני עקיבא ומצאה את דלת הבית נעולה. היא שמעה מתוך הבית את בכיו של ישי בן השנתיים, ודפיקותיה על הדלת לא נענו. הבת העירה את אחד השכנים. יחד הם העירו את רועי, בן 8, שישן בסלון, וביקשו ממנו לפתוח את דלת הבית. יחד הם נכנסו אל הבית ושם מצאו את הוריה ושלושת אחיה מתבוססים בדמם. היא והשכן הוציאו מהבית את שני האחים ששרדו. ישי בן השנתיים ככל הנראה התעורר לאחר הפיגוע וניגש לחדר הוריו בניסיון להעיר אותם. השכן הזעיק את כיתת הכוננות של היישוב וכוחות נוספים. כוחות הצלה שהגיעו למקום ניסו לערוך החייאה באחד הילדים, ללא הצלחה.

זמן קצר לאחר גילוי הפיגוע התפרסו כוחות צה"ל ומשטרת ישראל ביישוב על מנת לוודא שהמחבלים אינם נמצאים במקום. בשעה 03:30 גילו הגששים הצבאיים עקבות המובילות אל עוורתא, כפר ערבי סמוך. על הכפר הוטל עוצר.

כחודש לאחר הרצח הוסר צו איסור פרסום שהוטל על חקירת הפרשה. על המצוד הממושך אחר המחבלים פיקד אל"ם נמרוד אלוני, מפקד חטמ"ר שומרון. לבסוף תפסו לוחמי יחידת דובדבן את שני המחבלים מהכפר עוורתא, חכים ואמג'ד עוואד, בני 18 ו-19, ואלו הודו ושחזרו את המעשה. כמו כן, נעצרו פלסטינים נוספים שסייעו לשניים.

ב-2 באוגוסט הורשע חכים עוואד בחמישה מעשי רצח, וב-13 בספטמבר גזר עליו בית המשפט הצבאי באזור השומרון 130 שנות מאסר (שוות ערך לחמישה מאסרי עולם ועוד חמש שנים). ב-28 בנובמבר הורשע גם אמג'ד עוואד, בן דודו של חכאם, בחמשת מעשי הרצח, וב-16 בינואר 2012 נגזרו עליו באותו בית משפט צבאי 132 שנות מאסר (שווה ערך לחמישה מאסרי עולם ועוד שבע שנים).

לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה אֱ‍לֹהֵיהֶם יִוָּדַע בגיים [בַּגּוֹיִם] לְעֵינֵינוּ נִקְמַת דַּם עֲבָדֶיךָ הַשָּׁפוּךְ.

תהילים פרק ע"ט פסוק י'

תמיכה בנו!

עזרו לנו לשנות את התודעה מתודעת אוסלו לתודעה יהודית לאומית

100.00 ₪

שתף את הכתבה הזו
Follow:
מאיר הוכמן הוא פובליציסט ועיתונאי עצמאי. גר בירושלים.
השאר תגובה

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר ימנים news

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

לגלות עוד מהאתר ימנים news

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן